Untitled

 Etusivu - Esittely ja yhteystiedot - Kirjat - Journalistinen tuotanto - Vanha Lappi -Medialanssi -
 Palvelut - Lapin matkailu - Lapin luonto - Vuotoksen kansallispuisto - Politiikka - Arkisto - plogi

 

Medialanssi:

Suunnitelma toimi, nuoret eivät

 

Tein propagandaa nuorten uusista harrastusmahdollisuuksista puolen vuoden ajan. Puhuin työvoimatoimistossa kolme kertaa nuorille työttömille. He istuivat lätsät silmillä, puolittain pöydän alla, eivätkä reagoineet mitenkään. Puhuin kolmesti Kemijärven lukiolaisille ja kahdesti nuorisoneuvostolle, nuorten valistuneimmalle valiojoukolle, kuten heidän itsetietoinen olemuksensa viestitti. Saarnasin opettajille, sosiaalitoimiston ja nuorisotoimen väelle, soittelin, levitin sanaa, otin jopa yhteyttä suoraan vanhempiin, pysäytin nuoria torilla ja kaduilla. Epätoivossa lupasin heille Brysselin matkaa mutta kaikki valui hiekkaan.

 

Muuan nuori kysyi innostuneen promootioni jälkeen, että paljonko maksan jos hän opiskelee televisiotyötä. Kysyin, mitä hän osaa, sillä maksan vain ammattilaisille. Ei hän tietysti mitään osannut, halusi vain pitää kiinni saavutetuista eduista. Kysyin, että mitä 20-vuotias mies on saavuttanut. Muutenkin kemijärveläiset nuoret kysyivät aina, mitä he hyötyvät. Muuan työtön nuori opiskeli kaksi päivää ohjelmatyötä. Tarjosin hänelle yhteistyötä matkailuyrittäjän kanssa, mutta hän kysyi vain palkkaa. Ahkera ja viisas nuori olisi malttanut mielensä ja rakentanut yhteistyöstä itselleen työpaikan.

 

Työvoimatoimiston ja kotiseutumuseon väki varoitteli vaivihkaa, ettei kannata liikoja luottaa kemijärveläisten innostukseen tai lupauksiin. Kylällä puhutaan yleisesti, että vaikka Luciano Pavarotti pitäisi ilmaiskonsertin Kemijärvellä, väki lähteen marjaan tai pilkille, ja toteaa happamesti, että mitä hyötyä siitä Italian kiljukurkun konsertista on. Eräs kansalaisopiston opettajakin valitteli tavan takaa, että kemijärveläiset eivät tule kursseille vaikka pyhästi lupaavat. Syrjäkyläläiset ja Itä-Lapin muitten kuntien asukkaat käyttäytyvät hänen mukaansa aivan päinvastoin.

 

Olin laskenut aluksi kaiken toiminnan lukiolaisten varaan, koska suunnittelin etelän ja jopa Brysselin matkaa. Reissut edellyttivät hyvää yhteiskunnallista näkemystä ja kykyä oppia uutta. Lukiolaisiahan pidetään aktiivisina, lahjakkaina ja osallistuvana väkenä. Medialanssi tarjosi ammattimaista mediaa ja vuosikymmenien journalistista kokemusta heidän käyttöönsä sekä suoraa kanavaa tasavallan vaikutusvaltaisimpaan mediaan, televisioon. Tuskin kukaan aikuinenkaan kieltäytyy moisesta tarjouksesta, saati tiedonhaluinen nuori.

 

Mutta Kemijärven lukiolaisia ja nuorisoneuvoston jäseniä ainutlaatuinen tilaisuus ei kiinnostanut vähääkään. He eivät viitsineet edes vastata mediaopettajan soittoihin ja sähköpostiviesteihin, vaikka olivat luvanneet etsiä yhteisen tapaamisajan, joka sopi kaikille. Kymmenkunta ilmoittautui mutta vain kaksi perehtyi televisiokameran ja editointilaitteiden toimintaan. Hekin olivat harrastaneet mediaa jo vuosia, ja nyt heitä kiinnosti kokeilla uutta, ammattimaista televisiokalustoa.

 

Täydellinen epäonnistuminen Kemijärven lukiossa lamautti, turhautti ja raivostutti. Mutta asia ei jättänyt rauhaan, sillä lukiolaiset eivät kuulu mihinkään alisuorittajien tai syrjäytyneiden ryhmään. Mikä meni pieleen? Odotin nuorten tarttuvan kiihkeästi himottuihin medialaitteisiin ja muuttavan koko maailman. Niin minun sukupolveni olisi tehnyt 1970-luvulla, mikäli tilaisuutta olisi tarjottu. Ja maailma olisi tuntenut meidät. Tuli mieleen Stephen Kingin toteamus: "Meillä oli mahdollisuus muuttaa koko maailma mutta tyydyimme merkkifarkkuihin". Tunsin, että olin Kemijärvellä kylvänyt lohikäärmeitä mutta elonkorjuu antoi vain kirppuja.

 

Näimme oppimisen riemun ja raivon

 

Siitä huolimatta video- ja valokuvauskurssit käynnistyivät marraskuussa 2005 ja ne menestyivät loistavasti. Kemijärven ammattiopistosta ilmoittautui 50 opiskelijaa ja keväällä useita muita ryhmiä. Juhani Maukonen ylisti parturi- ja kampaamolinjan oppilaita ja opettajia, että he oivaltavat median mahdollisuudet. Mediaa kannattaa opiskella, vaikkei aio isona toimittajaksi, kuvaajaksi tai elokuvantekijäksi. Opiskelijat kuvasivat digikameralla harjoitustöitään ja tekivät niistä esittelykansioita. He aikoivat myöhemmin käyttää mediaa markkinointiin ja hiusmallien havainnollistamiseen.

 

Tammikuussa vein videokamerat Pelkosenniemen yläasteelle ja siellä kaksi ryhmää, yhteensä yhdeksän tyttöä, alkoi tutustua lyhytelokuvaan. Tytöt kuvasivat joka viikko useita tunteja kuvanauhaa, nauroivat, huusivat, hyppivät ja mellastivat kuin villit. En muista kymmeniin vuosiin nähneeni sellaista elämisen ja oppimisen riemua. Kirjailija Pirjo Maunu halusi tutustua tähän poikkeukselliseen ryhmään ja opetti palkatta heille elokuvan dramaturgiaa ja käsikirjoittamista. Viisi pelkosenniemen oppilasta osallistui kesäkuussa Sodankylän elokuvafestivaalien medialeiriin.

 

Helmikuussa Sallan lukion mediaopettaja Leena Hautajärvi kutsui minut esittelemään ammattimaista televisiotyötä mediadiplomiryhmälle, johon kuului 15 opiskelijaa. He suhtautuivat mediaan yhtä intohimoisesti kuin pelkosenniemeläiset. Sallalaiset tekivät lyhytelokuvia ja loppukeväästä päivystin Sallassa kaksi viikkoa tauotta. Toukokuussa projektipäällikkö Kaj Kostiander kysyi, ketä suosittelen Färsaarten kansainväliseen elokuvakouluun. Kehuin vuolaasti Pelkosenniemen ja Sallan oppilaita mutta ikäraja rajoitti. Vain viisi sallalaista pääsi lentämään unelmakohteeseen ja tietääkseni he eivät ole vieläkään laskeutuneen maan pinnalle.

 

Pelkosenniemen kirjaston johtaja Tiina Heinänen on haaveillut pelastavansa useita vuosikymmeniä vanhan kasettiaineiston, joka tuhoutuu vähitellen, vaikka arkistoa säilytetään kotiseutuaarteena. Pelkosenniemeläinen kansanperinteen suurkerääjä ja kotiseutumies Ilmo Vuollu haastatteli vanhoja ihmisiä 1960- ja 1970-luvuilla. Jotkut haastateltavat kertoivat kokemuksistaan Muurmannin legioonassa ja ratatyömaalla Kuolassa 1800-luvun lopulla. Kokeilimme tallentaa kasetteja tietokoneen kovalevylle ja suodattaa kohinat ja napsaukset pois editointiohjelmalla. Medialanssin kalusto ei soveltunut tähän työhön, joka tukee paikallisidentiteettiä ja kotipaikan historian tuntemusta. Mutta kipinä jäi elämään ja työ jatkuu.

 

Paikallisidentiteettiäkin rakensimme

 

Historian maisteri Antti Karila otti myös yhteyttä keväällä ja ehdotti Medialanssille yhteistyötä Sallan museohankkeen kanssa. He etsivät vanhoja valokuvia, kopioivat ja luetteloivat niitä ja haastattelevat sallalaisia. Heiltä puuttuivat dokumentointilaitteet ja kenttähaastattelumenetelmät. Tarjosimme apuamme ja Karila lupasi vastavuoroisesti havainnoida, kuinka perinnetyö vaikuttaa tutkijan persoonaan ja asenteisiin.

 

Olen itse haastatellut yli 20 vuotta lappilaisia kansanihmisiä, kirjoittanut artikkeleita ja kirjoja vanhasta Lapista ja opettanut pohjoista kulttuurihistoriaa. Syntyperäisenä lappilaisena suhtauduin kotimaakuntaani alun perin myönteisesti mutta mediatyö on kasvattanut minusta intohimoisen kotiseutuihmisen. Mediatyöllä voi vahvistaa omaa paikallisidentiteettiä. Karila kertoi huomanneensa saman, kun hän teki tutkielmaa Itä-lapin sotahistoriasta ja keräsi aineistoa Sallassa kotiseutumuseota varten. Ennen hän sanoi suhtautuneensa kotiseutuunsa ehkä skeptisemmin ja ikään kuin kotimaakunnan asioiden hoito ei kuuluisi hänelle.

 

Sallan ja Pelkosenniemen perinteen tallennus ja nauhojen restaurointityö liittyivät Picybun tavoitteisiin, koska hanke käyttää mediaa identiteettityön välikappaleena. Mediatyö ei ole itseisarvo vaan väline, jolla vahvistetaan nuorten kotipaikkakuvaa. Historian tallentaminen tietysti on vasta ensimmäinen askel pitkällä tiellä. Työtä pitää tehdä vuosia ennen kuin tulokset alkavat näkyä. Mutta historiallinen askel pitää ottaa, muuten yhteiskunnalliset kriisit ja vastoinkäymiset heiluttavat meitä, miten tahtovat. Vanhat ihmiset sanovat, että historiaton ihminen hoipertelee elämässä kuin muistinsa menettänyt humalainen. Hän ei tiedä kuka hän on, mistä tulee ja minne on menossa.

 

Pelkosenniemellä ja Sallassa mediatyö kohdistuivat paikallishistoriaan ja ihmisen luomaan maailmaan. Identiteettiin kuuluu muitakin tärkeitä asioita, muun muassa luontosuhde eli miten ihminen suhtautuu Lapin luonnonympäristöön, maisemaan, maaperään, kasveihin ja eläimiin. Tohmolainen opettaja Pirkko Koskenranta osoitti, että mediatyöllä voi vahvistaa myös lasten luontosuhdetta.

 

Ennen vanhaan lasten piti kerätä kasveja, kuivattaa ja liimata valkoiselle kartongille. Oppiainetta kutsuttiin ympäristöopiksi ja askarteluksi. Pirkko Koskenranta halusi, että lapset keräävät kasveja nykyaikaisella tavalla, valokuvaamalla. Sen jälkeen hän pyysi, että Medialanssi auttaa heitä satukuunnelman dokumentoinnissa, joka kertoo kahden koiran seikkailuista kukkaniityllä. Tallensin 20 satua ja pienoisnäytelmän videolle ja editoin siitä tunnin cd-rompun. Tämä nykyaikainen opetussuunnitelma tavoitti saman, minkä vanhakin. Lapset oppivat tarkastelemaan ympäröivää luontoa osana elämismaailmaansa ja olivat työstään hyvin ylpeitä.

 

Vapaaehtoinen työ ei innosta

 

Mediatyö onnistuu ja tulokset ovat erinomaisia, jos opettaja viitsii nähdä vaivaa ja tekee tosissaan työtä uuden menetelmän hyväksi. Sallalaiset, pelkosenniemeläiset, Kemijärven tohmolaiset ja ammattikoululaiset onnistuivat hienosti mediatyössään, vaikka hankkeen varaama aika osoittautui liian lyhyeksi. Oppilailta vaaditaan sopivia persoonallisia ominaisuuksia, motivaatiota, oppimisen iloa ja riemua, uteliaisuutta, uutteruutta ja kykyä sietää vastoinkäymisiä. Ilman niitä innokkainkaan opettaja ei saa vastakaikua, ja medialaitteet jäävät kaappiin pölyttymään.

 

Vastoinkäyminen askarruttaa ihmistä eri tavalla kuin onnistuminen. Siksi halusin ymmärtää paremmin kemijärveläisyyttä ja aloin hankkeen loppuvaiheessa kerätä materiaalia lapsi- ja nuorisotyöntekijöiden kokemuksista. Olivatko he törmänneet samaan ilmiöön kuin Medialanssi? Tähän peruskysymykseen en itse osaa vastata eikä kukaan muukaan. Ilmeisesti kokeneimmat nuorisotyöntekijät ovat ymmällä nykyajan kanssa. Silti pidän heidän valistuneita arvauksiaan tärkeinä, koska ne edustavat alan parasta asiantuntemusta. Ja vaikka jälkikäteen osoittautuisi, että me kaikki olimme väärässä, silti teemme tämän hetken päätökset sen tiedon perusteella.

 

Työvoimaneuvoja Raija Koivisto epäili Medialanssin suunnitelmia jo alussa, koska ne vaikuttivat liian optimistisilta. "Olemme yrittäneet ohjaavia koulutuksia ja erilaisia starttipajoja. Niihin on nihkeä saada nuoria ja vain raha liikuttaa heitä. Medialanssin koulutus perustui vapaaehtoisuuteen, siksi emme uskoneet sen onnistuvan. Nuoren pitää kiinnostua poikkeuksellisen paljon mediasta ennen kuin lähtee mukaan. Meidän nuoristamme vain paria kolmea aihe kiinnosti, ja siksi emme uskoneet sinun saavan niin suurta ryhmää kokoon kuin toivoit."

 

"1990-luvun puolivälissä kutsuimme Etelä-Suomessa noin sata nuorta vapaaehtoisesti yhteen tilaisuuteen ja vain yksi tuli paikalle. Sen jälkeen siirryimme pakkoinfoihin. Jos työvoimatoimisto tai hanke kutsuu nuoria vapaaehtoisesti toimintaan, kynnys pysyy korkeana. Ihmiset eivät halua sitoutua. Kerroin mediakursseista asiakkailleni ja soitimme sinulle. He innostuivat mutta eivät tulleet studiolle, vaikka aikaisemmin vakuuttivat olevansa kiinnostunut juuri mediasta. Ehkä esitit hankkeen pelottavasti tai he kokivat homman itselleen vaikeaksi tai motivaatio ei riittänyt", ammatinvalintapsykologi Leena Ijäs sanoo ja myöntää, että monet lupaavat osallistua tavan vuoksi, jos siitä ei seuraa mitään rangaistuksia, päivärahan menetyksiä tai sanktioita.

 

Raija Koiviston mukaan vierasperäiset sanat saattavat pelottaa joitakin. Toiset nuoret taas kiinnostuvat kuulleessaan sanat tuotantotiimi, media ja editointiyksikkö. "Media kiinnostaa nuoria, koska se kuulostaa hienolta. Moni kertoo haluavansa opiskella audiovisuaalista mediakulttuuria. Vanhemmat ja kaverit sanovat, että onpa se välkky ja taiteellinen tyyppi. Se ei haluakaan jäädä pelkäksi metsuriksi. Mutta puhe paljastuu hölinäksi, kun pitää alkaa tehdä töitä. Monet eivät halua tulla edes ulos kämpistään. Ehkä paljastuu, etteivät he osaakaan niin paljon kuin kuvittelevat."

 

seuraava sivu

Untitled

Paluu Medialanssiin | Hankala alku | Kemijärvi lukio | Pelkoseniemi | Salla | Färsaaren kurssi | Vihtalan arkeologiset kaivaukset | Digikasvien keruuta | Identiteetti kohentui | Loppuarvio

 

Palaa