Lapin 
            luonto ja kulttuurihistoria eivät avaudu utamille
           
            Motto: Lapin 
            luonto kätkee hienostuneet ihmismielen temppelit
           
            Lappilaiset 
            tukevat kernaasti kulttuuritapahtumien tuomista mahtaviin 
            tunturikehyksiin tyyliin Luosto-sinfonia ja Welho-ooppera. 
            Korkeakulttuuri arktisissa kehyksissä parantaa monen 
            mielestä Lapin "kulttuurittomuutta" ja luo 
            mahdollisuuden kulttuurimatkailulle. Tämä näkemys 
            ontuu ja kertoo siirtomaa-ajan alemmuudentunnosta ja 
            tietämättömyydestä. Pohjoinen näkökulma 
            kulttuurimatkailusta edellyttää syvällisempää
             käsitystä lappilaisesta luonnosta, joka suorastaan kuhisee kulttuuria.
           
            Suomalaiset 
            vierailevat Egyptin pyramideilla, Venetsian kanavilla, Rooman 
            katakombeissa, Kreikan Olympoksella ja vaikuttuvat suuresti 
            näkemästään. Mutta Lappiin tullessaan he uskovat, 
            että täällä voi oleskella vain kirveen 
            koskemattomassa luonnossa ja erämaassa, koska 
            täällä ei ole mitään kulttuuria eikä 
            historiaa. Arkipäivän havainnot näyttävät 
            tukevan käsitystä.
           
            Rovaniemi ei 
            kulttuurikaupunkina kilpaile Firenzen, Rooman eikä edes Oulun 
            kanssa. Keski-Euroopan ja Etelä-Suomen etumatkaa Lappi ei kuro 
            umpeen, vaikka toisi La Scalan oopperatalon tunturiin. Tällainen 
            ajattelu näkee kulttuuria siellä, missä toteutetaan 
            korkea- eli kaupunkikulttuurin ihanteita, oopperaa, teatteria, 
            taidenäyttelyitä, konsertteja. Se unohtaa, että kaikki 
            inhimillinen toiminta on viime kädessä kulttuuria. Sana 
            kulttuuri tarkoitti alun perin maanviljelyä.
           
            Historiaton 
            kansa, mykät muinaismuistot
           
            Millaista 
            kulttuuria Lapissa sitten on? Matkailijaa yleensä kiinnostaa 
            kulttuurin ilmenemismuodot nykyisyydessä tai jäljet 
            menneisyydessä. Pinnallisesti katsoessa lappilainen kulttuuri ei 
            nykyaikana juuri poikkea suomalaisesta valtakulttuurista. Media on 
            tasoittanut tehokkaasti alueiden kulttuurisia eroja. 
            Pelkosenniemellä soi kylän suuren pojan, Andy McCoyn rokki 
            siinä kuin etelässäkin.
           
            Entä 
            menneen kulttuurin jäänteet? Pitää oikein 
            pysähtyä miettimään. Tulos jää laihaksi 
            pitkänkin, sivistyneen ja asiantuntevan pohdinnan jälkeen. 
            Ukonkivi Inarissa kertoo muinaisesta saamelaisesta luonnonjumalasta 
            ja uhripaikasta ja Pielpajärven kirkko kristillisen ajan 
            pyhistä paikoista. Jokunen seita siellä 
            täällä, tietää valistunut opas, ja jokunen 
            apajamerkki ja pilkka petäjän kyljessä, ja nekin 
            melkein maatuneet.
           
            Pakko 
            tunnustaa, että Lapista puuttuvat kiinteät muinaismuistot 
            ja muutamat arkeologiset jäänteet pysyvät mykkinä,
             mikä on tyypillistä muinaismuistoille. Sitä paitsi 
            lappilaiset itsekään eivät tunne kulttuurinsa 
            muistomerkkejä, jos niitä sattuu olemaan. Sota katkaisi 
            ihmisten juuret menneeseen ja he menettivät historiansa. 
            Jälleenrakennuksen aikana kaikki vanha tuhottiin ainoastaan sen 
            vuoksi, että se oli vanhaa. Kaikkihan piti olla uutta huutoa.
           
            Modernin 
            murroksen takia nykyajan lappilainen halveksuu oman kulttuurinsa 
            jäänteitä. Hän tähyää anelevasti 
            etelään ja uskoo siellä kaiken olevan paremmin. 
            Vanhemmat kasvattavat lapsensa hyvän perheen tavoin mutta 
            kuiskaavat korvaan: "Lähtekää hyvän 
            sään aikana pois täältä Lapista, ettette 
            pilaa tulevaisuuttanne." Tällainen siirtomaa-ajan 
            piilo-opetussuunnitelma tuhoaa kotiseutuhengen ja nuoren haaveet 
            palata joskus synnyinseudulleen.
           
            Kulttuurinsa 
            menettänyt kansa sulautuu valtavirtaan ja alkaa ajatella 
            kuuluneensa siihen aina. "Ei täällä ole ollut 
            koskaan mitään omaa kulttuuria", aloitti eräs 
            kemijärveläinen hankevastaava muuan vuosi sitten 
            kulttuurimatkailuprojektin. Hän puhui tietysti omista 
            käsityksistään. Tietämättömyys ei silti 
            todista mitään. Lapin maakuntakirjaston Lappi-kokoelmassa 
            on hyllykilometreittäin aineistoa Lapin kulttuurishistoriasta. 
            Se kertoo pikemmin kulttuurin rikkaudesta kuin köyhyydestä.
           
            Yksi asia 
            kuitenkin hämää nykyajan ihmistä. Lappilainen 
            kulttuuri on ison nokan varjossa kuten vanha kansa sanoo. Lappilainen 
            kulttuuri on liian lähellä nähdäksemme sen. Ja 
            lisäksi se on pääosin henkistä kulttuuria, jota 
            ei voi käsin kosketella. Se ei näy missään ellei 
            sitä kirjoita tai lausu ääneen tai peräti osoita 
            sormella kuten houkalle tai sokeutuneelle.
           
            Matkailuyrittäjä
             Erkki Karppinen kertoi muuan vuosi sitten, että hän teki 
            erämökin Pyhätunturin lähelle. 
            Kyläläiset sanoivat, että nyt Erkillä liiraa, kun 
            se rakensi mökin suon laitaan. Erkki havahtui ja masentui, 
            kunnes tuli etelän nainen ja tarttui häntä 
            kädestä. "Katso hyvä Erkki kuinka kaunis tuo suo 
            on." Erkki katsoi ja ikään kuin suomut olisivat 
            irronneet hänen silmistään. Hän näki 
            maiseman aivan uusilla silmillä ja vapautui ikivanhasta suovihasta.
           
            Lappilaisen 
            kulttuurin henkisyyteen tai aineettomuuteen on yksinkertainen syy. 
            Pohjoisen luonto on äärimmäisen köyhää. 
            Maa ja vesi eivät tuota mitään yhdeksänä 
            kuukautena vuodessa, ei ainakaan ylijäämää, jonka 
            turvin muut kulttuurikansat ovat rakentaneet mausoleumit, temppelit 
            ja teatterit.
           
            Pohjoisessa 
            vain mielipuoli uhrasi vähiä varojaan moiseen turhuuteen. 
            Hyvä kun tuli toimeen ja pysyi hengissä 
            äärioloissa. Se ei kuitenkaan tarkoita kuten 
            kemijärveläinen hankevastaava luuli, että 
            lappilaisilta puuttuisivat kulttuuri ja historia. Päinvastoin 
            pohjoisen kulttuuri on tavattoman rikasta ja monisyistä mutta se 
            ei aukene ymmärtämättömälle.
           
            Kulttuuri 
            syntyy vuoropuhelussa
           
            Pohjoisen 
            ihminen elää luonnossa ja luonnosta. Hän joutuu 
            vastaamaan päivittäin luonnon koviin haasteisiin, vaikka 
            haluaa elää modernissa maailmassa. 
            Herätessään lappilainen katsoo ikkunasta ulos ja 
            miettii, mitä laittaa päälle. Vuoden 
            lämpötila saattaa vaihdella 80 Celsius-astetta ja 
            sää vaihtua monesti päivässä. Kylmä 
            pakottaa hänet pukeutumaan poikkeuksellisen hyvin, epävakaat
             säät rakentamaan jäätä ja tulta vastaan 
            lujat suojavarustukset ja nälkä hankkimaan elannon maasta, 
            joka ei tuota juuri mitään yhdeksänä kuukautena vuodesta.
           
            Onneksi 
            lappilainen ei elä luonnossa eläimen tavoin, henkisesti 
            saunaiholla, vailla ennakko-oletuksia, vaan satojen sukupolvien 
            kulttuurikudos välittää hänen suhdettaan 
            ulkomaailmaan. Vanhankaan ajan ihminen ei mennyt metsään 
            pelkästään tyydyttämään 
            nälkäänsä, arvioimaan resursseja tai laskemaan 
            kiintokuutioita vaan hän meni kohtaamaan henget, puhumaan 
            metsänväen kanssa, tasaveroisesti mutta nöyrin mielin. 
            Hän koki keskustelevansa elävän olennon kanssa.
           
            Vuosisatojen 
            vuoropuhelu luonnon kanssa tiivistyi maisemaan, kyliin, 
            elämäntapaan, työkaluihin ja -tapoihin, uskontoon, 
            pyhiin paikkoihin, maailmankuvaan, elämänfilosofiaan ja 
            mentaliteettiin. Jokaisen sukupolven vastaukset luonnon haasteisiin 
            synnyttivät uuden kulttuurin, joka sisälsi esi-isien 
            kestävät ratkaisut mutta myös ankarat reunaehdot. 
            Jotain tuli myös uutta.
           
            Jokainen 
            aikakausi tulkitsi luonnon tapahtumia ja ihmisen 
            käyttäytymistä luonnossa eri tavoin. Esimerkki 
            paljastaa kulttuurikudoksen hyvin. Mies istuu yksin nuotiolla ja 
            höpisee omiaan. 1500-luvulla sitä ei ihmetelty, koska 
            metsämies puhui metsänneitojen ja haltioiden kanssa. 
            1930-luvulla selitys vaihtui freudilaiseen. Mies kärsii 
            paranoiasta ja puhuu sekavia. 2000-luvullakaan yksinäinen mies 
            ei kummastuta aikalaisia. Juppi puhuu kännykällä 
            Nokian pääkonttoriin ja hoitaa jopa kesällä yhteiskuntakuntasuhteitaan.
           
            Lapin lyhyt 
            kolea kesä ei jaellut runsaasti antimiaan, vaan ihminen joutui 
            tyytymään siihen, minkä luonto sattui antamaan. Vain 
            mielipuoli tuhlasi niukkoja eväitään temppelien, 
            mausoleumien ja teattereiden rakentamiseen. Sää ja ruoan 
            tuotanto muovasivat pohjoista maanäärtä enemmän 
            kuin mitään muuta eurooppalaista korkeakulttuuria ja 
            antoivat sille oman alkukantaisen elinvoiman ja 
            elämänfilosofian. Nykyään vanhoista Lapin 
            elämäntaidoista ja viisaudesta, puhtaasta luonnosta, 
            vedestä, hiljaisuudesta ja mielenrauhasta on tullut muualla ylellisyystavaroita.
           
            Pohjoinen 
            ihminen ei tylsistynyt kaamoksen pimeydessä vaan rakensi omaan 
            sisäiseen maailmaansa suunnattoman sfäärien sinfonian, 
            arktisen maailmankuvan, rikkaan tarina- ja myyttiperinteen, jota 
            maailmankirjallisuus ja elokuvateollisuus nyt 
            hyödyntävät. Kun Tolkien kirjoitti Tarua sormusten 
            herrasta, hän luki suomalaista mytologiaa ja kansanrunoutta, 
            esimerkiksi Kalevalaa. Maailman kulttuuriklassikoille ne kelpaavat 
            mutta suomalaiset suhtautuvat niihin kuin menneen talven lumiin.
           
            Pohjoinen 
            kulttuuri ilmenee vieläkin ihmisen ja luonnon vuoropuheluna. 
            Mutta toisin kuin muissa luontoa kunnioittavissa kulttuureissa, Lapin 
            luonto ei koskaan näyttele sivuroolia, pelkkiä taulun 
            kehyksiä. Lapissa luonto on aina pääosassa, kuten 
            kirjailija Erno Paasilinna sanoi. Ja se näkyy yhä kaikessa 
            pohjoisessa kulttuurissa, kirjallisuudessa, kuvataiteessa ja iskelmäteksteissä.
           
            Arktista antiikkia
           
            En vastusta 
            oopperan tuomista tunturiin. Se saattaisi olla jopa huikaiseva 
            kokemus. Mutta vastustan sen taustalla piilevää 
            julkilausumatonta arkipäivän harhaluuloa, että Lapilla 
            ei ole omaa kulttuuria ja historiaa. Tunturiin tuotu oopperaesitys ei 
            ilmennä aidoimmillaan lappilaista kulttuuria, paitsi jos ooppera 
            kertoo uuden lappilaisen tarinan, esimerkiksi 
            sodankyläläisen papin Olaus Sirman elämästä 
            1600-luvun Lapissa, jolloin papit takoivat raudalla järkeä 
            tyhmien lappalaispakanoiden päähän.
           
            Eurooppalainen 
            korkeakulttuuri, teatteri, ooppera, kirjallisuus, kuvataide, ja 
            lappilainen eräkulttuuri eivät sodi toisiaan vastaan, 
            päinvastoin. Lappi ja lappilaisuus edustavat vanhan antiikin 
            kreikkalais-roomalaisen tradition äärimmäistä 
            arktista sopeutumaa. Lappilainen kulttuurituote voi hyvin mielin 
            käyttää korkeakulttuurista muotokieltä ja 
            lajityyppejä, kunhan taideteos kertoo maanäärestä 
            tai ainakin pohjoisesta näkökulmasta.
           
            Mutta silti 
            kannattaa kysyä, miksi tuoda kulttuuria Lappiin. Laajan ja 
            syvällisen käsityksenhän mukaan Lapin luonto 
            suorastaan kuhisee kulttuuria. Savottakämppä on kulttuuria. 
            Apajamerkki ja kalajumala ovat kulttuuria. Vaellus 
            Pyhänkasteenputoukselle on kulttuuria. Venematka Kemijärven 
            Jatulinsaareen on kulttuuria ja kulttuurimatkailua. Ja matka 
            kirveenkoskemattomaan erämaahan on mitä hienointa 
            kulttuuria. Erämaa tarkoitti ennen erää eli osuutta 
            jostain nautinnasta. Erämaa myös merkitsi paikkaa, joka 
            sijaitsi syrjässä maalikylistä.
           
            Tuon ikivanhan 
            suomalaisugrilaisen kulttuurin jälkiä näkee 
            enää vain Lapissa, koska muu Suomi on rakennettu 
            eurooppalaisen valtakulttuurin mallien mukaan, monien mielestä 
            jopa pilalle. Vanhan kulttuurin ja elämäntavan viimeiset 
            edustajat asuvat pienissä lappilaisissa maaseudun kylissä, 
            jokien ja järvien rannoilla. Siksi matka Lappiin merkitsee 
            myös matkaa vanhaan Suomeen, joka on ainiaaksi muualta hävinnyt.
           
            Uskallan sanoa 
            enemmänkin. Vanha Eurooppa eli myös metsissä, 
            erämaissa ja maalaiskylissä. Siksi matka Lapin luontoon ja 
            kulttuurihistoriaan vie eurooppalaisen matkailijan sielunsa 
            alkulähteille. Antiikki edustaa hänelle henkistä 
            alkukotia, arktinen alue ja Lappi sydämen alkukotia. Siihen 
            perustuu Lapin salaperäinen viehkeys ja maaginen vetovoima.
           
            Kulttuurin ja 
            historian runsaudesta huolimatta arktinen menneisyys ja 
            kulttuuritausta eivät tarjoudu sellaisenaan lappilaiselle. 
            Kiinteitä muinaismuistoja, temppeleitä, katedraaleja ja 
            mausoleumeja voi katsella, vaikkei tietäisi menneisyydestä 
            mitään. Mutta henkisen kulttuurin jäänteitä 
            ei tavoita ellei ymmärrä menneisyyden kieltä. Haltiat, 
            maahiset, saivot, taivaanääreläiset ja 
            koirankuonolaiset puhuvat vain niille, jotka kunnioittavat heitä.
             Ne täytyy nähdä sielunsa silmin. Kreikkalainen 
            Herakleitos sanoikin, että silmät ja korvat ovat huonot 
            todistajat niillä, joilla on karkeat sielut.
           
            Moderni aika 
            katkaisi lappilaisen ihmisen kontaktin menneisyyteen. Uusi aika 
            korvasi vanhan maailmankuvan ja uskomukset. Siksi modernin 
            lappilaisen sielu on menneisyyden suhteen karkea. Hän ei tunne 
            omia juuriaan, omaa historiaansa vaan jopa halveksii sitä. 
            Lappilainen heitti sodan jälkeen vanhan henkisen 
            eväsreppunsa harteiltaan ja luuli vapautuvansa vanhan maailman 
            taakasta mutta menettikin sielunsa rauhan. Nyt väki ihmettelee, 
            miksi hiukaa niin julmetusti, ja elämä tuntuu 
            epätodelliselta ja turhalta.
           
            Lapin 
            kulttuuri ei aukene utamille
           
            Kunnan 
            virkamies ymmärtää matkailun rakentamisena ja 
            tekniikkana. Hänestä taloudellisesti kannattava hanke 
            edellyttää yhteiskunnan tukea, miljoonainvestointeja, 
            ympäristön mylläämistä, suuria 
            rakennuskomplekseja, nostokurkia, joitten siluetit piirtyvät 
            taivaanrantaan, hyörinää, meteliä ja pauketta: 
            sanalla sanoen ylvään miehekästä touhua. Kun 
            sitten tunturikeskus saa harjakorkeuden ja maljoja nostetaan, 
            päättäjä menettää mielenkiinnon 
            projektiin ja rupeaa miettimään uusia teollisia 
            investointeja ja rakentamista.
           
            Vaikka hanke 
            markkinoitiin julkisesti matkailuna, tosiasiassa matkailu ei 
            vielä alkanut. Suomun lentomäki esimerkiksi on tyypillinen 
            miehinen rakennushanke, valtava fallossymboli keskellä tunturin 
            lakea. Siitä puuttuvat matkailullinen liikeidea ja 
            sisältö. Pelkät mahtavat kulissit eivät tee 
            investoinnista matkailukohdetta. Lentomäkihanke on juuretonta 
            teollisuutta ja se edustaa modernia kaupunkikulttuuria. Kohde vaatii 
            lisäksi lappilaisia vetovoimatekijöitä, jotka nousevat 
            tunturin omasta luonnosta ja ainutlaatuisuudesta. Mutta ne eivät 
            kiinnosta päättäjiä.
           
            Syvällisempi
             määritelmä ymmärtää matkailun 
            vieraanvaraisuuden, palvelujen ja mielikuvien taloutena, jossa 
            asiakassuhde toteutetaan matkailun näyttämöllä. 
            Draama tarvitsee matkailussakin näyttämöä, jonka 
            muodostavat Lapin luonto, kulttuuri ja kylämiljöö. 
            Matkailudraama edellyttää näyttämöllepanoa, 
            dramaturgiaa, toimintaa ja kertomuksia. Silti matkailun draama ei 
            tarkoita perinteistä teatteria, jossa katsoja seuraa 
            passiivisena ja ulkopuolisena näyttämöllä 
            vellovaa tapahtumavirtaa. Matkailussa asiakas aina osallistuu 
            draamaan ja kaikki hyörii hänen ympärillään.
           
             Kulttuurimatkailudraama
             tarvitsee asiantuntevia ja ammattitaitoisia ohjelmapalveluita, koska 
            Lapin luonto ja eräkulttuuri eivät avaudu nykyään 
            edes lappilaisille. Valitettavasti osaavat, asiantuntevat palvelut 
            puuttuvat meiltä lähes tyystin. Matkailuyrittäjien ja 
            -työläisten alhainen kulttuuritietämys estää 
            palveluiden kehittämisen. He eivät osaa 
            hyödyntää erilaisia tiedon lähteitä, 
            eivät tuottaa uutta tietoa ja jakaa sitä 
            työyhteisön kesken. Matkailutyöläiset eivät 
            myöskään osaa, ehdi ja tunne tarvetta murtaa 
            väärinkäsitysten ja valheiden kehää. Heille 
            riittää tokaisu "jänkhä", vaikka 
            tällaista sanaa ei esiinny yhdessäkään Lapin murteessa.
           
            Ehkä sen 
            vuoksi suuri osa nykyisistä ohjelma- ja 
            kulttuurimatkailupalveluista on silkkaa roskaa, kuten lapinkaste ja 
            motorisoidut erärälläyskeskukset. Monet 
            matkailutyöntekijät tulevat etelästä tai he 
            edustavat murrosajan sukupolvea, joka halveksuu vanhaa Lappia. Kun 
            kysyy tunturikeskuksen tiskillä, miksi yhtä pyhää 
            tunturin lakea kutsutaan Noitatunturiksi, nuori puistaa 
            ihmeissään päätään. Miksi 
            tietäisikään. Hän on täällä vain 
            töissä. Tunturikeskuksissa tarjotaan "totuutena" 
            monenlaisia valheita. Esimerkiksi saamelaiset kuuluvat eri rotuun 
            kuin suomalaiset ja Lapin mies on muka ikimuistoiset ajat halveksinut haukea.
           
            Lappilaisen 
            kulttuurimatkailun kehittäminen on vaikeaa, koska menneisyyden 
            tieto ei ole valmiina arkistoissa, yliopistoissa tai kirjoissa. Tai 
            jos onkin, se ei sellaisenaan sovellu ohjelmapalveluihin. Kampanisun 
            resepti ei esimerkiksi riitä vaan se pitää leipoa. 
            Vasta taikinan vaivaaminen, lapsuuden tuoksukuvat ja tarinat naisten 
            kiireistä heinänteon aikaan, sytyttävät 
            voimakkaan tunteen, että tänne pitää 
            päästä takaisin. Täällä asuu oikeita 
            ihmisiä. Leipominen peräpohjalaisessa pirtissä 
            liikuttaa koko ihmistä, reseptilappunen vain ajatusta.
           
            Vastaavasti 
            tarina kuusenpihkavoiteesta herättää mielikuvia mutta 
            matkailutuotteena se herää eloon vasta sitten, kun 
            matkailija kaapii kuusenpihkaa kaarnasta, pesee voita ja kuuntelee 
            loitsua, joka varjelee ihmistainta terävän puukon vihoilta. 
            Kun toiminta dramatisoidaan tuotteeksi kylmällä tilalla eli 
            jälleenrakennuskauden rintamamiestalossa, asiakastyö saa 
            kosmiset mittasuhteet, jossa yhdistyvät Lapin historia 
            muinaiseen arktiseen kansanlääkintään, 
            maailmankuvaan ja mytologiaan. Lapin luontoa pitää oppia 
            lukemaan samalla tavalla, kuten koskenlaskija lukee jokea.
           
            Identiteettitaloutta
             ja eräkulttuurimatkailua
           
            Lappilainen 
            kulttuurimatkailu yhdistää moderniin kylä- ja 
            kulttuurimatkailuun tuotteita, jotka syntyivät ihmisen ja 
            luonnon vuosisataisesta vuoropuhelusta. Kulttuurimatkailu esittelee 
            vanhaa Lappia, sen lempeää arkea, ruokaa, luontaistaloutta, 
            eräkulttuuria, vanhoja myyttejä ja uskomuksia, uskontoja, 
            työtapoja, elinkeinoja, maailmankuvaa. Siis kaikkea sitä, 
            mitä kulttuurintutkimuksessa nimitetään 
            eräkulttuuriksi tai -taloudeksi. Siksi lappilaista 
            kulttuurimatkailua kannattaa kutsua eräkulttuurimatkailuksi. 
            Sitä ei taatusti mikään suhdanne vie Kiinaan tai Brasiliaan.
           
            Lappilainen 
            eräkulttuurimatkailu esittelee laajasti kulttuurin kirjoa mutta 
            ei unohda historiallista syvyyttä. Siksi kulttuurimatkailu 
            esittelee rinnakkain eri aikakausien käsityksiä luonnosta, 
            ihmisestä ja kulttuurista. Kun matkailija kävelee 
            tunturiin, opas kertoo hänelle erilaisia tunturikertomuksia. 
            Tunturi ei ole pelkästään geofysikaalinen kokonaisuus 
            vaan myös biologinen, elinkeinollinen, kulttuurinen, 
            uskomuksellinen ja esteettinen kertomus. Kertomukset kerrostuvat 
            kuten puun lustot.
           
            Pyhätunturi
             esimerkiksi merkitsi keminsaamelaiselle pyhää vuorta mutta 
            myös paikkaa, jossa pyhä nimi määritteli 
            peuranpyyntiyhteisöjen rajat. Muinaisen ihmisen mielestä 
            tunturissa temmelsivät Laurukainen ja Huttu-ukko. Viime 
            vuosisadan alun Lapin kirjailijat ja kuvataiteilijat näkivät
             tunturin myös taiteellisena ja lyyrisenä luonnon kohteena. 
            Kulttuurimatkailuopas rinnastaa uutta ja vanhaa, hän 
            yhdistää vanhan kansanomaisen maailmankuvan nykyaikaiseen 
            tieteelliseen ja taiteelliseen maailmankäsitykseen.
           
            Kulttuurisen 
            osaamisen lisäksi kulttuurimatkailu edellyttää 
            liiketaloutta, muuten kulttuuriretkestä jää 
            yrittäjälle vain miellyttävä tunne 
            yhdessäolosta. Lapin yliopiston matkailun professori Antti 
            Haahti yhdistää perinne- ja historiatiedon yrittämiseen
             ja nimittää luomusta identiteettitaloudeksi. Moderni 
            matkailu rakentaa menneisyyden maailmasta näyttämön, 
            jossa turisti osallistuu esimerkiksi luontaistalouden töihin. 
            Hän tekee heinää suoniityllä, nukkuu rankisessa 
            ja kuuntelee kesälintujen yökonserttoa. Matkailija maksaa 
            elämyksestä ja palveluista eli kaikesta siitä, 
            mitä lappilainen perinteisesti tarjoaa vieraalle ilmaiseksi, 
            ikään kuin luontoisetuina.
           
            Identiteettitaloudessa
             ei riitä, että vain palataan vanhoihin elinkeinoihin. Se 
            tuntuu järjettömältä, kun niistä luovuttiin 
            juuri kannattamattomuuden vuoksi. Uusi talous ainoastaan 
            hyödyntää vanhaa elämänmuotoa mutta sen 
            rahoittavat uudet kuluttajat, esimerkiksi vanhasta 
            elämänmuodosta kiinnostuneet eläkeläiset. 
            Identiteettitaloudessa eletään vanhan elämäntavan 
            mukaan mutta rahaa ei nyhdetä niukasta luonnosta vaan modernista 
            vaihdannasta. Puu tuottaa elävänä ja 
            elämyksellisenä tuotteena paremmin kuin selluna. Samoin 
            Petteri Punakuono tuottaa enemmän kuin pelkkä ruho.
           
            "Identiteettitaloudessa
             tuotteen ja elämyksen pitää kunnioittaa paikan 
            henkeä. Kun yrittäjä keksii idean, hän samalla 
            paikantaa omaa identiteettiään. Hänen pitää 
            pysyä uskollisena sille, eikä ruveta huopaamaan jokaisen 
            muotioikun tai trendin perässä, kuten täällä 
            sattuu. Tuote ei saa myöskään tuhota paikan ja luonnon 
            aitoutta, alkuperäisyyttä ja autenttisuutta. Silloin sen 
            vetovoima säilyy ja vahvistuu", professori Haahti kertoo.
           
            Identiteettitalous
             voisi hyödyntää esimerkiksi suota, jota 
            jälleenrakennussukupolvi vihaa ikenet verillä. Suolla 
            matkailija tutustuu soiden ekologiaan, kasvillisuuteen ja 
            eläimistöön. Suo vilvoittaa, virvoittaa ja rentouttaa. 
            Aapasaajoilla eli suosaarekkeilla ahdistunut hiljentyy ja etsii 
            elämälleen mieltä. Suo innostaa maisemamaalaria, 
            valokuvaajaa, lintuharrastajaa, luonnon tuotteiden 
            kerääjää, suoviinin jalostajaa, turvesaunojaa, 
            lapsia, vammaisia ja yrittäjiäkin. Näin monipuolista 
            toimintaa ei kyetä tietysti hoitamaan ilman päteviä ohjaajia.
           
            Palveluiden ja 
            tuotteiden kehittäminen auttaa yrittäjää mutta 
            muuttaa myös yhteisöä, jossa hän elää. 
            Siten identiteettitalous muuttaa koko lappilaisen yrittämisen ja 
            elinkeinotoiminnan luonnetta. Ennen Lappi tarjosi vain halpaa 
            raaka-ainetta, halpaa työvoimaa ja halpaa energiaa 
            ryöstötaloudelle. Jäljet tunnemme hyvin. Kun 
            raaka-aineet loppuvat, myös valtakunnallinen poliittinen tahto 
            loppuu, eikä enää auta, vaikka kuka istuisi hallituksessa.
           
            Identiteettitalous
             toimii eri tavalla. Se ytimen muodostavat kylien aloitekykyiset 
            asukkaat, jotka keräävät kokemuksensa ja tietonsa 
            vanhasta kulttuurista ja tutkivat, voisiko siitä jalostaa 
            tuotteita ja ohjelmapalveluita, esimerkiksi eräkalastusta 
            keskiaikaisilla välineillä ja muuta 
            eräpirttielämää. Kun tuote menee kaupaksi, 
            itsetunto ja rohkeus kasvavat ja kylän väki haluaa luoda 
            parempia palveluita. Perinnetiedon keruu ja opiskelu vahvistavat 
            samalla paikallisidentiteettiä ja innostunut väki 
            vetää muita mukaansa. Syntyy itseään ruokkiva 
            kolmiodraama. Kansanomainen perinnetieto vahvistaa 
            paikallisidentiteettiä, mikä palvelee identiteettitaloutta, 
            ja kehä alkaa alusta.
           
            Toimiva 
            identiteettitalous tuo leipää matkailukeskusten 
            ulkopuolelle, juuri niihin näivettyneisiin syrjäkyliin, 
            joista kaikki muka ovat huolissaan mutta joita harva osaa auttaa. 
            Kulttuurimatkailu piristää helposti kriiseihin ajautuvia 
            tunturikeskuksia tarjoamalla kaiken nähneille turisteille 
            todellista ja alkuperäistä Lappia. Tunturimatkailu on aina 
            teollisuutta ja se voidaan viedä pois aivan yhtä helposti 
            kuin Kemijärven Salcomp ja Stora Enso. Kun maaseutu ja tunturin 
            matkailuteollisuus alkavat tehdä yhteistyötä, 
            identiteettitalous ei kilpaile tehomatkailun kanssa vaan 
            nämä kaksi Lapin matkailun päätraditiota, uusi ja 
            vanha, näyttävät löytävän jonkinlaisen yhteiselon.
           
            Kansainvälisiä
             menestystarinoita
           
            Professori 
            Antti Haahti sanoo, että identiteettitaloutta 
            hyödynnetään laajasti maailmalla. Pohjois-Espanjan 
            pyhän Jaakobin reitti ja pääkohde Santiago de 
            Compostela kuuluvat Euroopan tärkeimpiin 
            pyhiinvaelluskohteisiin. Uskovaiset ovat vaeltaneet reittiä yli 
            1150 vuotta. He haluavat nähdä paikan, jonne Jeesuksen 
            serkku on haudattu. Reitin varteen paikalliset yrittäjät 
            ovat rakentaneet matkailupalveluita, jotka liittyvät 
            pyhään teemaan. Siten matkailu ja uskonto vahvistavat 
            alueen taloutta ja identiteettiä.
           
            Samanlainen 
            reitti kannattaa rakentaa myös Lapin pyhien paikkojen 
            ympärille. Reitti voisi alkaa Saariselältä, jatkuisi 
            UKK-puiston läpi Kemijoen alkulähteille ja sieltä 
            jokea tai eräpolkuja pitkin Pelkosenniemelle ja edelleen 
            Kilpiaavan yli Suvannon kylään, Pyhäjärvelle, 
            Pyhätunturiin ja lopuksi vielä Ukko Luostolle. Osa 
            reitistä kulkee joki- ja metsäyhtiön raatelemien 
            rääseikköjen kautta, ja siksi lappilainen 
            Pyhäänvaellusreitti edellyttää Vuotoksen 
            kansallispuistoa. Parhaillaan työryhmä kirjoittaa uudesta 
            kansallispuistosta lakialoitetta.
           
            Haahti keksi 
            identiteettitalouden idean rikkaan Pohjois-Italian Alpeilla, joitten 
            syrjäkylät kärsivät samoista ongelmista kuin 
            Lapinkin vähäväkiset seudut. Nuoret häipyvät 
            kaupunkeihin, työttömyys estää paluumuuton ja 
            väki vanhenee. Mutta sitten italialaiset keksivät 
            historian. Vuosina 1460-1790 katolisen kirkon inkvisitio 
            rääkkäsi viattomia ihmisiä hengiltä. Muuan 
            uskonlahko pakeni vainoja pieneen italialaiseen Zimecon 
            kylään Trentinon maakunnassa ja sai sieltä turvapaikan.
           
            Vanhat 
            asiakirjat ja kertomukset tuotteistettiin pienimuotoiseksi 
            matkailuksi, johon kyläläiset osallistuvat innokkaasti. 
            "He järjestävät noitasapatteja", 
            koulutuspäällikkö Tarja Tammia kertoo. "Menin 
            yhteen ravintolaan illalliselle, jossa tarjoilijat kulkivat kaavut ja 
            noitahatut yllään. Mustat pitkät kynnet 
            välkähtelivät soihtujen valossa, kun he tarjoilivat 
            liekitettyjä koppakuoriaisia, sisiliskoja ja 
            hämähäkin seittiä. Söin ensimmäisen 
            kerran elämässäni sammakonreisiä."
           
            "Itävallan
             periferiassa Waldviertelin kylä kuului kehitysalueeseen. Nuoret 
            muuttivat pääkaupunkiin Wieniin, eivätkä 
            halunneet edes kertoa, mistä olivat kotoisin. He olivat 
            kadottaneet itsetuntonsa", johtaja Helka Urponen sanoo. 
            "Sitten erään maaseutuoppilaitoksen yhteyteen 
            perustettiin ryhmä, joka alkoi pohtia yhteistä 
            nimittäjää koko alueelle. He tutkivat vanhoja 
            asiakirjoja ja saivat tietää, että munkit kasvattivat 
            keskiajalla unikkoa ja valmistivat siitä likööriä 
            ja muita luonnontuotteita. Seudun väki otti sen symbolikseen ja 
            nimikoi uudet tuotteet saman tuotemerkin mukaan."
           
            "15 
            vuodessa Waldviertelin porukka löysi kadonneen 
            paikallisidentiteettinsä ja seudun tympeä imago 
            kääntyi päälaelleen. Nieder-Österreich 
            kiinnostaa matkailijoita. Pääkaupungin rikkaat maksavat 
            kalliisti saadakseen asua entisellä kehitysalueella ja entisen 
            rupualueen väki pitää omaa toimistoa ja kauppaa 
            keskellä kalleinta Wieniä."
           
            Italian ja 
            Itävallan esimerkit kiinnostavat lappilaisia ja moni uskoo, 
            että maakunta voidaan elvyttää omin voimin ja 
            vieläpä ilman perinteistä päättäjien 
            ruikutusta. Valitettavasti uuden luovan talouden tiellä seisoo 
            lappilainen poliittinen eliitti, joka yhä uskoo 1950-luvulla 
            tehtyyn teollistamiskomitean mietintöön ja Kekkosen 
            kuuluisiin teeseihin halvasta raaka-aineesta, työvoimasta ja 
            energiasta. He uskovat yhä, että ryöstötalous 
            pelastaa Lapin, vaikka esimerkiksi Kemijärvi on kokenut parin 
            viime vuosikymmenen aikana peräti kuusi teollista katastrofia. 
            Lapin talebaani-hallinto on päättänyt hukuttaa 
            Itä-Lapin Vuotoksen rapa-aaltoihin ja Soklin uraaniin. Muuta he 
            eivät keksi.