Lapin
luonto ja kulttuurihistoria eivät avaudu utamille
Motto: Lapin
luonto kätkee hienostuneet ihmismielen temppelit
Lappilaiset
tukevat kernaasti kulttuuritapahtumien tuomista mahtaviin
tunturikehyksiin tyyliin Luosto-sinfonia ja Welho-ooppera.
Korkeakulttuuri arktisissa kehyksissä parantaa monen
mielestä Lapin "kulttuurittomuutta" ja luo
mahdollisuuden kulttuurimatkailulle. Tämä näkemys
ontuu ja kertoo siirtomaa-ajan alemmuudentunnosta ja
tietämättömyydestä. Pohjoinen näkökulma
kulttuurimatkailusta edellyttää syvällisempää
käsitystä lappilaisesta luonnosta, joka suorastaan kuhisee kulttuuria.
Suomalaiset
vierailevat Egyptin pyramideilla, Venetsian kanavilla, Rooman
katakombeissa, Kreikan Olympoksella ja vaikuttuvat suuresti
näkemästään. Mutta Lappiin tullessaan he uskovat,
että täällä voi oleskella vain kirveen
koskemattomassa luonnossa ja erämaassa, koska
täällä ei ole mitään kulttuuria eikä
historiaa. Arkipäivän havainnot näyttävät
tukevan käsitystä.
Rovaniemi ei
kulttuurikaupunkina kilpaile Firenzen, Rooman eikä edes Oulun
kanssa. Keski-Euroopan ja Etelä-Suomen etumatkaa Lappi ei kuro
umpeen, vaikka toisi La Scalan oopperatalon tunturiin. Tällainen
ajattelu näkee kulttuuria siellä, missä toteutetaan
korkea- eli kaupunkikulttuurin ihanteita, oopperaa, teatteria,
taidenäyttelyitä, konsertteja. Se unohtaa, että kaikki
inhimillinen toiminta on viime kädessä kulttuuria. Sana
kulttuuri tarkoitti alun perin maanviljelyä.
Historiaton
kansa, mykät muinaismuistot
Millaista
kulttuuria Lapissa sitten on? Matkailijaa yleensä kiinnostaa
kulttuurin ilmenemismuodot nykyisyydessä tai jäljet
menneisyydessä. Pinnallisesti katsoessa lappilainen kulttuuri ei
nykyaikana juuri poikkea suomalaisesta valtakulttuurista. Media on
tasoittanut tehokkaasti alueiden kulttuurisia eroja.
Pelkosenniemellä soi kylän suuren pojan, Andy McCoyn rokki
siinä kuin etelässäkin.
Entä
menneen kulttuurin jäänteet? Pitää oikein
pysähtyä miettimään. Tulos jää laihaksi
pitkänkin, sivistyneen ja asiantuntevan pohdinnan jälkeen.
Ukonkivi Inarissa kertoo muinaisesta saamelaisesta luonnonjumalasta
ja uhripaikasta ja Pielpajärven kirkko kristillisen ajan
pyhistä paikoista. Jokunen seita siellä
täällä, tietää valistunut opas, ja jokunen
apajamerkki ja pilkka petäjän kyljessä, ja nekin
melkein maatuneet.
Pakko
tunnustaa, että Lapista puuttuvat kiinteät muinaismuistot
ja muutamat arkeologiset jäänteet pysyvät mykkinä,
mikä on tyypillistä muinaismuistoille. Sitä paitsi
lappilaiset itsekään eivät tunne kulttuurinsa
muistomerkkejä, jos niitä sattuu olemaan. Sota katkaisi
ihmisten juuret menneeseen ja he menettivät historiansa.
Jälleenrakennuksen aikana kaikki vanha tuhottiin ainoastaan sen
vuoksi, että se oli vanhaa. Kaikkihan piti olla uutta huutoa.
Modernin
murroksen takia nykyajan lappilainen halveksuu oman kulttuurinsa
jäänteitä. Hän tähyää anelevasti
etelään ja uskoo siellä kaiken olevan paremmin.
Vanhemmat kasvattavat lapsensa hyvän perheen tavoin mutta
kuiskaavat korvaan: "Lähtekää hyvän
sään aikana pois täältä Lapista, ettette
pilaa tulevaisuuttanne." Tällainen siirtomaa-ajan
piilo-opetussuunnitelma tuhoaa kotiseutuhengen ja nuoren haaveet
palata joskus synnyinseudulleen.
Kulttuurinsa
menettänyt kansa sulautuu valtavirtaan ja alkaa ajatella
kuuluneensa siihen aina. "Ei täällä ole ollut
koskaan mitään omaa kulttuuria", aloitti eräs
kemijärveläinen hankevastaava muuan vuosi sitten
kulttuurimatkailuprojektin. Hän puhui tietysti omista
käsityksistään. Tietämättömyys ei silti
todista mitään. Lapin maakuntakirjaston Lappi-kokoelmassa
on hyllykilometreittäin aineistoa Lapin kulttuurishistoriasta.
Se kertoo pikemmin kulttuurin rikkaudesta kuin köyhyydestä.
Yksi asia
kuitenkin hämää nykyajan ihmistä. Lappilainen
kulttuuri on ison nokan varjossa kuten vanha kansa sanoo. Lappilainen
kulttuuri on liian lähellä nähdäksemme sen. Ja
lisäksi se on pääosin henkistä kulttuuria, jota
ei voi käsin kosketella. Se ei näy missään ellei
sitä kirjoita tai lausu ääneen tai peräti osoita
sormella kuten houkalle tai sokeutuneelle.
Matkailuyrittäjä
Erkki Karppinen kertoi muuan vuosi sitten, että hän teki
erämökin Pyhätunturin lähelle.
Kyläläiset sanoivat, että nyt Erkillä liiraa, kun
se rakensi mökin suon laitaan. Erkki havahtui ja masentui,
kunnes tuli etelän nainen ja tarttui häntä
kädestä. "Katso hyvä Erkki kuinka kaunis tuo suo
on." Erkki katsoi ja ikään kuin suomut olisivat
irronneet hänen silmistään. Hän näki
maiseman aivan uusilla silmillä ja vapautui ikivanhasta suovihasta.
Lappilaisen
kulttuurin henkisyyteen tai aineettomuuteen on yksinkertainen syy.
Pohjoisen luonto on äärimmäisen köyhää.
Maa ja vesi eivät tuota mitään yhdeksänä
kuukautena vuodessa, ei ainakaan ylijäämää, jonka
turvin muut kulttuurikansat ovat rakentaneet mausoleumit, temppelit
ja teatterit.
Pohjoisessa
vain mielipuoli uhrasi vähiä varojaan moiseen turhuuteen.
Hyvä kun tuli toimeen ja pysyi hengissä
äärioloissa. Se ei kuitenkaan tarkoita kuten
kemijärveläinen hankevastaava luuli, että
lappilaisilta puuttuisivat kulttuuri ja historia. Päinvastoin
pohjoisen kulttuuri on tavattoman rikasta ja monisyistä mutta se
ei aukene ymmärtämättömälle.
Kulttuuri
syntyy vuoropuhelussa
Pohjoisen
ihminen elää luonnossa ja luonnosta. Hän joutuu
vastaamaan päivittäin luonnon koviin haasteisiin, vaikka
haluaa elää modernissa maailmassa.
Herätessään lappilainen katsoo ikkunasta ulos ja
miettii, mitä laittaa päälle. Vuoden
lämpötila saattaa vaihdella 80 Celsius-astetta ja
sää vaihtua monesti päivässä. Kylmä
pakottaa hänet pukeutumaan poikkeuksellisen hyvin, epävakaat
säät rakentamaan jäätä ja tulta vastaan
lujat suojavarustukset ja nälkä hankkimaan elannon maasta,
joka ei tuota juuri mitään yhdeksänä kuukautena vuodesta.
Onneksi
lappilainen ei elä luonnossa eläimen tavoin, henkisesti
saunaiholla, vailla ennakko-oletuksia, vaan satojen sukupolvien
kulttuurikudos välittää hänen suhdettaan
ulkomaailmaan. Vanhankaan ajan ihminen ei mennyt metsään
pelkästään tyydyttämään
nälkäänsä, arvioimaan resursseja tai laskemaan
kiintokuutioita vaan hän meni kohtaamaan henget, puhumaan
metsänväen kanssa, tasaveroisesti mutta nöyrin mielin.
Hän koki keskustelevansa elävän olennon kanssa.
Vuosisatojen
vuoropuhelu luonnon kanssa tiivistyi maisemaan, kyliin,
elämäntapaan, työkaluihin ja -tapoihin, uskontoon,
pyhiin paikkoihin, maailmankuvaan, elämänfilosofiaan ja
mentaliteettiin. Jokaisen sukupolven vastaukset luonnon haasteisiin
synnyttivät uuden kulttuurin, joka sisälsi esi-isien
kestävät ratkaisut mutta myös ankarat reunaehdot.
Jotain tuli myös uutta.
Jokainen
aikakausi tulkitsi luonnon tapahtumia ja ihmisen
käyttäytymistä luonnossa eri tavoin. Esimerkki
paljastaa kulttuurikudoksen hyvin. Mies istuu yksin nuotiolla ja
höpisee omiaan. 1500-luvulla sitä ei ihmetelty, koska
metsämies puhui metsänneitojen ja haltioiden kanssa.
1930-luvulla selitys vaihtui freudilaiseen. Mies kärsii
paranoiasta ja puhuu sekavia. 2000-luvullakaan yksinäinen mies
ei kummastuta aikalaisia. Juppi puhuu kännykällä
Nokian pääkonttoriin ja hoitaa jopa kesällä yhteiskuntakuntasuhteitaan.
Lapin lyhyt
kolea kesä ei jaellut runsaasti antimiaan, vaan ihminen joutui
tyytymään siihen, minkä luonto sattui antamaan. Vain
mielipuoli tuhlasi niukkoja eväitään temppelien,
mausoleumien ja teattereiden rakentamiseen. Sää ja ruoan
tuotanto muovasivat pohjoista maanäärtä enemmän
kuin mitään muuta eurooppalaista korkeakulttuuria ja
antoivat sille oman alkukantaisen elinvoiman ja
elämänfilosofian. Nykyään vanhoista Lapin
elämäntaidoista ja viisaudesta, puhtaasta luonnosta,
vedestä, hiljaisuudesta ja mielenrauhasta on tullut muualla ylellisyystavaroita.
Pohjoinen
ihminen ei tylsistynyt kaamoksen pimeydessä vaan rakensi omaan
sisäiseen maailmaansa suunnattoman sfäärien sinfonian,
arktisen maailmankuvan, rikkaan tarina- ja myyttiperinteen, jota
maailmankirjallisuus ja elokuvateollisuus nyt
hyödyntävät. Kun Tolkien kirjoitti Tarua sormusten
herrasta, hän luki suomalaista mytologiaa ja kansanrunoutta,
esimerkiksi Kalevalaa. Maailman kulttuuriklassikoille ne kelpaavat
mutta suomalaiset suhtautuvat niihin kuin menneen talven lumiin.
Pohjoinen
kulttuuri ilmenee vieläkin ihmisen ja luonnon vuoropuheluna.
Mutta toisin kuin muissa luontoa kunnioittavissa kulttuureissa, Lapin
luonto ei koskaan näyttele sivuroolia, pelkkiä taulun
kehyksiä. Lapissa luonto on aina pääosassa, kuten
kirjailija Erno Paasilinna sanoi. Ja se näkyy yhä kaikessa
pohjoisessa kulttuurissa, kirjallisuudessa, kuvataiteessa ja iskelmäteksteissä.
Arktista antiikkia
En vastusta
oopperan tuomista tunturiin. Se saattaisi olla jopa huikaiseva
kokemus. Mutta vastustan sen taustalla piilevää
julkilausumatonta arkipäivän harhaluuloa, että Lapilla
ei ole omaa kulttuuria ja historiaa. Tunturiin tuotu oopperaesitys ei
ilmennä aidoimmillaan lappilaista kulttuuria, paitsi jos ooppera
kertoo uuden lappilaisen tarinan, esimerkiksi
sodankyläläisen papin Olaus Sirman elämästä
1600-luvun Lapissa, jolloin papit takoivat raudalla järkeä
tyhmien lappalaispakanoiden päähän.
Eurooppalainen
korkeakulttuuri, teatteri, ooppera, kirjallisuus, kuvataide, ja
lappilainen eräkulttuuri eivät sodi toisiaan vastaan,
päinvastoin. Lappi ja lappilaisuus edustavat vanhan antiikin
kreikkalais-roomalaisen tradition äärimmäistä
arktista sopeutumaa. Lappilainen kulttuurituote voi hyvin mielin
käyttää korkeakulttuurista muotokieltä ja
lajityyppejä, kunhan taideteos kertoo maanäärestä
tai ainakin pohjoisesta näkökulmasta.
Mutta silti
kannattaa kysyä, miksi tuoda kulttuuria Lappiin. Laajan ja
syvällisen käsityksenhän mukaan Lapin luonto
suorastaan kuhisee kulttuuria. Savottakämppä on kulttuuria.
Apajamerkki ja kalajumala ovat kulttuuria. Vaellus
Pyhänkasteenputoukselle on kulttuuria. Venematka Kemijärven
Jatulinsaareen on kulttuuria ja kulttuurimatkailua. Ja matka
kirveenkoskemattomaan erämaahan on mitä hienointa
kulttuuria. Erämaa tarkoitti ennen erää eli osuutta
jostain nautinnasta. Erämaa myös merkitsi paikkaa, joka
sijaitsi syrjässä maalikylistä.
Tuon ikivanhan
suomalaisugrilaisen kulttuurin jälkiä näkee
enää vain Lapissa, koska muu Suomi on rakennettu
eurooppalaisen valtakulttuurin mallien mukaan, monien mielestä
jopa pilalle. Vanhan kulttuurin ja elämäntavan viimeiset
edustajat asuvat pienissä lappilaisissa maaseudun kylissä,
jokien ja järvien rannoilla. Siksi matka Lappiin merkitsee
myös matkaa vanhaan Suomeen, joka on ainiaaksi muualta hävinnyt.
Uskallan sanoa
enemmänkin. Vanha Eurooppa eli myös metsissä,
erämaissa ja maalaiskylissä. Siksi matka Lapin luontoon ja
kulttuurihistoriaan vie eurooppalaisen matkailijan sielunsa
alkulähteille. Antiikki edustaa hänelle henkistä
alkukotia, arktinen alue ja Lappi sydämen alkukotia. Siihen
perustuu Lapin salaperäinen viehkeys ja maaginen vetovoima.
Kulttuurin ja
historian runsaudesta huolimatta arktinen menneisyys ja
kulttuuritausta eivät tarjoudu sellaisenaan lappilaiselle.
Kiinteitä muinaismuistoja, temppeleitä, katedraaleja ja
mausoleumeja voi katsella, vaikkei tietäisi menneisyydestä
mitään. Mutta henkisen kulttuurin jäänteitä
ei tavoita ellei ymmärrä menneisyyden kieltä. Haltiat,
maahiset, saivot, taivaanääreläiset ja
koirankuonolaiset puhuvat vain niille, jotka kunnioittavat heitä.
Ne täytyy nähdä sielunsa silmin. Kreikkalainen
Herakleitos sanoikin, että silmät ja korvat ovat huonot
todistajat niillä, joilla on karkeat sielut.
Moderni aika
katkaisi lappilaisen ihmisen kontaktin menneisyyteen. Uusi aika
korvasi vanhan maailmankuvan ja uskomukset. Siksi modernin
lappilaisen sielu on menneisyyden suhteen karkea. Hän ei tunne
omia juuriaan, omaa historiaansa vaan jopa halveksii sitä.
Lappilainen heitti sodan jälkeen vanhan henkisen
eväsreppunsa harteiltaan ja luuli vapautuvansa vanhan maailman
taakasta mutta menettikin sielunsa rauhan. Nyt väki ihmettelee,
miksi hiukaa niin julmetusti, ja elämä tuntuu
epätodelliselta ja turhalta.
Lapin
kulttuuri ei aukene utamille
Kunnan
virkamies ymmärtää matkailun rakentamisena ja
tekniikkana. Hänestä taloudellisesti kannattava hanke
edellyttää yhteiskunnan tukea, miljoonainvestointeja,
ympäristön mylläämistä, suuria
rakennuskomplekseja, nostokurkia, joitten siluetit piirtyvät
taivaanrantaan, hyörinää, meteliä ja pauketta:
sanalla sanoen ylvään miehekästä touhua. Kun
sitten tunturikeskus saa harjakorkeuden ja maljoja nostetaan,
päättäjä menettää mielenkiinnon
projektiin ja rupeaa miettimään uusia teollisia
investointeja ja rakentamista.
Vaikka hanke
markkinoitiin julkisesti matkailuna, tosiasiassa matkailu ei
vielä alkanut. Suomun lentomäki esimerkiksi on tyypillinen
miehinen rakennushanke, valtava fallossymboli keskellä tunturin
lakea. Siitä puuttuvat matkailullinen liikeidea ja
sisältö. Pelkät mahtavat kulissit eivät tee
investoinnista matkailukohdetta. Lentomäkihanke on juuretonta
teollisuutta ja se edustaa modernia kaupunkikulttuuria. Kohde vaatii
lisäksi lappilaisia vetovoimatekijöitä, jotka nousevat
tunturin omasta luonnosta ja ainutlaatuisuudesta. Mutta ne eivät
kiinnosta päättäjiä.
Syvällisempi
määritelmä ymmärtää matkailun
vieraanvaraisuuden, palvelujen ja mielikuvien taloutena, jossa
asiakassuhde toteutetaan matkailun näyttämöllä.
Draama tarvitsee matkailussakin näyttämöä, jonka
muodostavat Lapin luonto, kulttuuri ja kylämiljöö.
Matkailudraama edellyttää näyttämöllepanoa,
dramaturgiaa, toimintaa ja kertomuksia. Silti matkailun draama ei
tarkoita perinteistä teatteria, jossa katsoja seuraa
passiivisena ja ulkopuolisena näyttämöllä
vellovaa tapahtumavirtaa. Matkailussa asiakas aina osallistuu
draamaan ja kaikki hyörii hänen ympärillään.
Kulttuurimatkailudraama
tarvitsee asiantuntevia ja ammattitaitoisia ohjelmapalveluita, koska
Lapin luonto ja eräkulttuuri eivät avaudu nykyään
edes lappilaisille. Valitettavasti osaavat, asiantuntevat palvelut
puuttuvat meiltä lähes tyystin. Matkailuyrittäjien ja
-työläisten alhainen kulttuuritietämys estää
palveluiden kehittämisen. He eivät osaa
hyödyntää erilaisia tiedon lähteitä,
eivät tuottaa uutta tietoa ja jakaa sitä
työyhteisön kesken. Matkailutyöläiset eivät
myöskään osaa, ehdi ja tunne tarvetta murtaa
väärinkäsitysten ja valheiden kehää. Heille
riittää tokaisu "jänkhä", vaikka
tällaista sanaa ei esiinny yhdessäkään Lapin murteessa.
Ehkä sen
vuoksi suuri osa nykyisistä ohjelma- ja
kulttuurimatkailupalveluista on silkkaa roskaa, kuten lapinkaste ja
motorisoidut erärälläyskeskukset. Monet
matkailutyöntekijät tulevat etelästä tai he
edustavat murrosajan sukupolvea, joka halveksuu vanhaa Lappia. Kun
kysyy tunturikeskuksen tiskillä, miksi yhtä pyhää
tunturin lakea kutsutaan Noitatunturiksi, nuori puistaa
ihmeissään päätään. Miksi
tietäisikään. Hän on täällä vain
töissä. Tunturikeskuksissa tarjotaan "totuutena"
monenlaisia valheita. Esimerkiksi saamelaiset kuuluvat eri rotuun
kuin suomalaiset ja Lapin mies on muka ikimuistoiset ajat halveksinut haukea.
Lappilaisen
kulttuurimatkailun kehittäminen on vaikeaa, koska menneisyyden
tieto ei ole valmiina arkistoissa, yliopistoissa tai kirjoissa. Tai
jos onkin, se ei sellaisenaan sovellu ohjelmapalveluihin. Kampanisun
resepti ei esimerkiksi riitä vaan se pitää leipoa.
Vasta taikinan vaivaaminen, lapsuuden tuoksukuvat ja tarinat naisten
kiireistä heinänteon aikaan, sytyttävät
voimakkaan tunteen, että tänne pitää
päästä takaisin. Täällä asuu oikeita
ihmisiä. Leipominen peräpohjalaisessa pirtissä
liikuttaa koko ihmistä, reseptilappunen vain ajatusta.
Vastaavasti
tarina kuusenpihkavoiteesta herättää mielikuvia mutta
matkailutuotteena se herää eloon vasta sitten, kun
matkailija kaapii kuusenpihkaa kaarnasta, pesee voita ja kuuntelee
loitsua, joka varjelee ihmistainta terävän puukon vihoilta.
Kun toiminta dramatisoidaan tuotteeksi kylmällä tilalla eli
jälleenrakennuskauden rintamamiestalossa, asiakastyö saa
kosmiset mittasuhteet, jossa yhdistyvät Lapin historia
muinaiseen arktiseen kansanlääkintään,
maailmankuvaan ja mytologiaan. Lapin luontoa pitää oppia
lukemaan samalla tavalla, kuten koskenlaskija lukee jokea.
Identiteettitaloutta
ja eräkulttuurimatkailua
Lappilainen
kulttuurimatkailu yhdistää moderniin kylä- ja
kulttuurimatkailuun tuotteita, jotka syntyivät ihmisen ja
luonnon vuosisataisesta vuoropuhelusta. Kulttuurimatkailu esittelee
vanhaa Lappia, sen lempeää arkea, ruokaa, luontaistaloutta,
eräkulttuuria, vanhoja myyttejä ja uskomuksia, uskontoja,
työtapoja, elinkeinoja, maailmankuvaa. Siis kaikkea sitä,
mitä kulttuurintutkimuksessa nimitetään
eräkulttuuriksi tai -taloudeksi. Siksi lappilaista
kulttuurimatkailua kannattaa kutsua eräkulttuurimatkailuksi.
Sitä ei taatusti mikään suhdanne vie Kiinaan tai Brasiliaan.
Lappilainen
eräkulttuurimatkailu esittelee laajasti kulttuurin kirjoa mutta
ei unohda historiallista syvyyttä. Siksi kulttuurimatkailu
esittelee rinnakkain eri aikakausien käsityksiä luonnosta,
ihmisestä ja kulttuurista. Kun matkailija kävelee
tunturiin, opas kertoo hänelle erilaisia tunturikertomuksia.
Tunturi ei ole pelkästään geofysikaalinen kokonaisuus
vaan myös biologinen, elinkeinollinen, kulttuurinen,
uskomuksellinen ja esteettinen kertomus. Kertomukset kerrostuvat
kuten puun lustot.
Pyhätunturi
esimerkiksi merkitsi keminsaamelaiselle pyhää vuorta mutta
myös paikkaa, jossa pyhä nimi määritteli
peuranpyyntiyhteisöjen rajat. Muinaisen ihmisen mielestä
tunturissa temmelsivät Laurukainen ja Huttu-ukko. Viime
vuosisadan alun Lapin kirjailijat ja kuvataiteilijat näkivät
tunturin myös taiteellisena ja lyyrisenä luonnon kohteena.
Kulttuurimatkailuopas rinnastaa uutta ja vanhaa, hän
yhdistää vanhan kansanomaisen maailmankuvan nykyaikaiseen
tieteelliseen ja taiteelliseen maailmankäsitykseen.
Kulttuurisen
osaamisen lisäksi kulttuurimatkailu edellyttää
liiketaloutta, muuten kulttuuriretkestä jää
yrittäjälle vain miellyttävä tunne
yhdessäolosta. Lapin yliopiston matkailun professori Antti
Haahti yhdistää perinne- ja historiatiedon yrittämiseen
ja nimittää luomusta identiteettitaloudeksi. Moderni
matkailu rakentaa menneisyyden maailmasta näyttämön,
jossa turisti osallistuu esimerkiksi luontaistalouden töihin.
Hän tekee heinää suoniityllä, nukkuu rankisessa
ja kuuntelee kesälintujen yökonserttoa. Matkailija maksaa
elämyksestä ja palveluista eli kaikesta siitä,
mitä lappilainen perinteisesti tarjoaa vieraalle ilmaiseksi,
ikään kuin luontoisetuina.
Identiteettitaloudessa
ei riitä, että vain palataan vanhoihin elinkeinoihin. Se
tuntuu järjettömältä, kun niistä luovuttiin
juuri kannattamattomuuden vuoksi. Uusi talous ainoastaan
hyödyntää vanhaa elämänmuotoa mutta sen
rahoittavat uudet kuluttajat, esimerkiksi vanhasta
elämänmuodosta kiinnostuneet eläkeläiset.
Identiteettitaloudessa eletään vanhan elämäntavan
mukaan mutta rahaa ei nyhdetä niukasta luonnosta vaan modernista
vaihdannasta. Puu tuottaa elävänä ja
elämyksellisenä tuotteena paremmin kuin selluna. Samoin
Petteri Punakuono tuottaa enemmän kuin pelkkä ruho.
"Identiteettitaloudessa
tuotteen ja elämyksen pitää kunnioittaa paikan
henkeä. Kun yrittäjä keksii idean, hän samalla
paikantaa omaa identiteettiään. Hänen pitää
pysyä uskollisena sille, eikä ruveta huopaamaan jokaisen
muotioikun tai trendin perässä, kuten täällä
sattuu. Tuote ei saa myöskään tuhota paikan ja luonnon
aitoutta, alkuperäisyyttä ja autenttisuutta. Silloin sen
vetovoima säilyy ja vahvistuu", professori Haahti kertoo.
Identiteettitalous
voisi hyödyntää esimerkiksi suota, jota
jälleenrakennussukupolvi vihaa ikenet verillä. Suolla
matkailija tutustuu soiden ekologiaan, kasvillisuuteen ja
eläimistöön. Suo vilvoittaa, virvoittaa ja rentouttaa.
Aapasaajoilla eli suosaarekkeilla ahdistunut hiljentyy ja etsii
elämälleen mieltä. Suo innostaa maisemamaalaria,
valokuvaajaa, lintuharrastajaa, luonnon tuotteiden
kerääjää, suoviinin jalostajaa, turvesaunojaa,
lapsia, vammaisia ja yrittäjiäkin. Näin monipuolista
toimintaa ei kyetä tietysti hoitamaan ilman päteviä ohjaajia.
Palveluiden ja
tuotteiden kehittäminen auttaa yrittäjää mutta
muuttaa myös yhteisöä, jossa hän elää.
Siten identiteettitalous muuttaa koko lappilaisen yrittämisen ja
elinkeinotoiminnan luonnetta. Ennen Lappi tarjosi vain halpaa
raaka-ainetta, halpaa työvoimaa ja halpaa energiaa
ryöstötaloudelle. Jäljet tunnemme hyvin. Kun
raaka-aineet loppuvat, myös valtakunnallinen poliittinen tahto
loppuu, eikä enää auta, vaikka kuka istuisi hallituksessa.
Identiteettitalous
toimii eri tavalla. Se ytimen muodostavat kylien aloitekykyiset
asukkaat, jotka keräävät kokemuksensa ja tietonsa
vanhasta kulttuurista ja tutkivat, voisiko siitä jalostaa
tuotteita ja ohjelmapalveluita, esimerkiksi eräkalastusta
keskiaikaisilla välineillä ja muuta
eräpirttielämää. Kun tuote menee kaupaksi,
itsetunto ja rohkeus kasvavat ja kylän väki haluaa luoda
parempia palveluita. Perinnetiedon keruu ja opiskelu vahvistavat
samalla paikallisidentiteettiä ja innostunut väki
vetää muita mukaansa. Syntyy itseään ruokkiva
kolmiodraama. Kansanomainen perinnetieto vahvistaa
paikallisidentiteettiä, mikä palvelee identiteettitaloutta,
ja kehä alkaa alusta.
Toimiva
identiteettitalous tuo leipää matkailukeskusten
ulkopuolelle, juuri niihin näivettyneisiin syrjäkyliin,
joista kaikki muka ovat huolissaan mutta joita harva osaa auttaa.
Kulttuurimatkailu piristää helposti kriiseihin ajautuvia
tunturikeskuksia tarjoamalla kaiken nähneille turisteille
todellista ja alkuperäistä Lappia. Tunturimatkailu on aina
teollisuutta ja se voidaan viedä pois aivan yhtä helposti
kuin Kemijärven Salcomp ja Stora Enso. Kun maaseutu ja tunturin
matkailuteollisuus alkavat tehdä yhteistyötä,
identiteettitalous ei kilpaile tehomatkailun kanssa vaan
nämä kaksi Lapin matkailun päätraditiota, uusi ja
vanha, näyttävät löytävän jonkinlaisen yhteiselon.
Kansainvälisiä
menestystarinoita
Professori
Antti Haahti sanoo, että identiteettitaloutta
hyödynnetään laajasti maailmalla. Pohjois-Espanjan
pyhän Jaakobin reitti ja pääkohde Santiago de
Compostela kuuluvat Euroopan tärkeimpiin
pyhiinvaelluskohteisiin. Uskovaiset ovat vaeltaneet reittiä yli
1150 vuotta. He haluavat nähdä paikan, jonne Jeesuksen
serkku on haudattu. Reitin varteen paikalliset yrittäjät
ovat rakentaneet matkailupalveluita, jotka liittyvät
pyhään teemaan. Siten matkailu ja uskonto vahvistavat
alueen taloutta ja identiteettiä.
Samanlainen
reitti kannattaa rakentaa myös Lapin pyhien paikkojen
ympärille. Reitti voisi alkaa Saariselältä, jatkuisi
UKK-puiston läpi Kemijoen alkulähteille ja sieltä
jokea tai eräpolkuja pitkin Pelkosenniemelle ja edelleen
Kilpiaavan yli Suvannon kylään, Pyhäjärvelle,
Pyhätunturiin ja lopuksi vielä Ukko Luostolle. Osa
reitistä kulkee joki- ja metsäyhtiön raatelemien
rääseikköjen kautta, ja siksi lappilainen
Pyhäänvaellusreitti edellyttää Vuotoksen
kansallispuistoa. Parhaillaan työryhmä kirjoittaa uudesta
kansallispuistosta lakialoitetta.
Haahti keksi
identiteettitalouden idean rikkaan Pohjois-Italian Alpeilla, joitten
syrjäkylät kärsivät samoista ongelmista kuin
Lapinkin vähäväkiset seudut. Nuoret häipyvät
kaupunkeihin, työttömyys estää paluumuuton ja
väki vanhenee. Mutta sitten italialaiset keksivät
historian. Vuosina 1460-1790 katolisen kirkon inkvisitio
rääkkäsi viattomia ihmisiä hengiltä. Muuan
uskonlahko pakeni vainoja pieneen italialaiseen Zimecon
kylään Trentinon maakunnassa ja sai sieltä turvapaikan.
Vanhat
asiakirjat ja kertomukset tuotteistettiin pienimuotoiseksi
matkailuksi, johon kyläläiset osallistuvat innokkaasti.
"He järjestävät noitasapatteja",
koulutuspäällikkö Tarja Tammia kertoo. "Menin
yhteen ravintolaan illalliselle, jossa tarjoilijat kulkivat kaavut ja
noitahatut yllään. Mustat pitkät kynnet
välkähtelivät soihtujen valossa, kun he tarjoilivat
liekitettyjä koppakuoriaisia, sisiliskoja ja
hämähäkin seittiä. Söin ensimmäisen
kerran elämässäni sammakonreisiä."
"Itävallan
periferiassa Waldviertelin kylä kuului kehitysalueeseen. Nuoret
muuttivat pääkaupunkiin Wieniin, eivätkä
halunneet edes kertoa, mistä olivat kotoisin. He olivat
kadottaneet itsetuntonsa", johtaja Helka Urponen sanoo.
"Sitten erään maaseutuoppilaitoksen yhteyteen
perustettiin ryhmä, joka alkoi pohtia yhteistä
nimittäjää koko alueelle. He tutkivat vanhoja
asiakirjoja ja saivat tietää, että munkit kasvattivat
keskiajalla unikkoa ja valmistivat siitä likööriä
ja muita luonnontuotteita. Seudun väki otti sen symbolikseen ja
nimikoi uudet tuotteet saman tuotemerkin mukaan."
"15
vuodessa Waldviertelin porukka löysi kadonneen
paikallisidentiteettinsä ja seudun tympeä imago
kääntyi päälaelleen. Nieder-Österreich
kiinnostaa matkailijoita. Pääkaupungin rikkaat maksavat
kalliisti saadakseen asua entisellä kehitysalueella ja entisen
rupualueen väki pitää omaa toimistoa ja kauppaa
keskellä kalleinta Wieniä."
Italian ja
Itävallan esimerkit kiinnostavat lappilaisia ja moni uskoo,
että maakunta voidaan elvyttää omin voimin ja
vieläpä ilman perinteistä päättäjien
ruikutusta. Valitettavasti uuden luovan talouden tiellä seisoo
lappilainen poliittinen eliitti, joka yhä uskoo 1950-luvulla
tehtyyn teollistamiskomitean mietintöön ja Kekkosen
kuuluisiin teeseihin halvasta raaka-aineesta, työvoimasta ja
energiasta. He uskovat yhä, että ryöstötalous
pelastaa Lapin, vaikka esimerkiksi Kemijärvi on kokenut parin
viime vuosikymmenen aikana peräti kuusi teollista katastrofia.
Lapin talebaani-hallinto on päättänyt hukuttaa
Itä-Lapin Vuotoksen rapa-aaltoihin ja Soklin uraaniin. Muuta he
eivät keksi.